Iako će se u Splitu uvijek naći lijepa gomilica dežurnih grintavaca kojima idu na živce rijeke turista što zuje gradskim kalama i plažama još tamo od Uskrsa, većina je Splićana ipak oduševljena činjenicom da je njihov stari, donedavno gotovo isključivo tranzitni lučki grad postao prava turistička meka.
Splitsku turističku renesansu dočekali su s odobravanjem prvenstveno zato što je najezda turista mnogima omogućila da se barem sezonski zaposle i da svoje stanove pretvore u apartmane, ali i iz razloga što se u gradu neprestano nešto događa, što je veselo, živo, što su se uredile okućnice, što smo dobili na desetke novih restorančića, taverni, kafića, hotela…, što se organiziraju koncerti, filmski festivali, što nije dosadno.
A kad se toliko sviđamo fureštima i kad dolaze ljudi s druge strane svijeta, valjda nešto i vrijedimo – prokomentirala nam je nedavno i bakica na splitskom Pazaru, oduševljena što joj je skupina mladih Francuza pokupovala skoro sve breskve na banku. Ukratko, od turista puno ljudi ima izravne ekonomske koristi i zato su spremni podnijeti i gužve po gradu, prometne čepove, manjak parkirališta i pokoju bučniju zabavu…
Svjesni su ljudi da ne možeš imati i svoj mir i pun grad turista istovremeno, no grad ipak dobro funkcionira usprkos tome što je ovih dana broj ljudi u Splitu, naročito užoj gradskoj jezgri, višestruko veći nego u zimskim mjesecima. Pri tome treba, uz turističke i komunalne radnike, pohvaliti i trgovce koji su prilagodili svoje radno vrijeme i zapravo rade gotovo do ponoći, a kamo sreće da njihov primjer slijede i ostale službe, naročito pošte i banke. No, zato rent-a car agencije, turistički biroi, taksisti, praonice, agencije, pekare… rade od jutra do sutra, sve da bi turistima prodali što više svojih proizvoda i usluga. Naravno da se turistima i te kako sviđa činjenica da im je gotovo danonoćno sve dostupno, a budući da u strukturi prednjače gosti iz zapadne Europe, i cijene su im prihvatljive.
Kolovoz izvrsno bukiran
– Split je destinacija koja je svojim jedinstvenim šarmom i bogatom ponudom postala nezaobilazna točka na svjetskoj turističkoj mapi. Ostvareni rezultati turističkog prometa od preko milijun noćenja u prethodnoj godini najbolje potvrđuju ovu činjenicu – govori nam i Alijana Vukšić, direktorica splitske Turističke zajednice, čiji djelatnici na dnevnoj bazi opskrbljuju furešte svim mogućim informacijama koje traže, ali i pruža podršku sve većem broju turističkih djelatnika.
Napominje kako je splitska Turistička zajednica u prvom polugodištu tekuće godine registrirala 143.708 dolazaka i 367.721 noćenje, što je 11 posto više dolazaka i 21 posto više noćenja u odnosu na prethodnu godinu, koja je, nota bene, bila rekordno dobra. K tome, sasvim je izvjesno da će se na krilima Ultra festivala izvrsni turistički rezultati nastaviti i kada se za koji dan budu zbrajali rezultati za srpanj, a kolovoz je već standardno izvrsno bukiran.
– Sve je to posljedica intenzivna rada svih subjekata koji su direktno ili indirektno involvirani u turizam. Provodili smo brojne marketinške aktivnosti, nastupali na turističkim sajmovina, surađivali s brojnim svjetskim novinarima i turističkim agentima i zato smo došli do ovih pokazatelja, ali na svima nama je još jako puno posla. Veliku su ulogu odigrali i svi naši hotelijeri i ugostitelji koji cijele godine nude uslugu na vrhunskoj razini, što potvrđuju i svjetske nagrade na kojima bi mnogi pozavidjeli.
Promocija destinacije
Vrhunske konobe, restorani, vinski barovi prilagođeni svim potrebama modernog turista učinili su Split konkurentnom destinacijom gastronomskog užitka – ističe Alijana Vukšić, napominjući kako značajnu ulogu u turističkom rastu Splita ima promjena na planu suradnje s privatnim sektorom, lokalnim vlastima, Ministarstvom turizma, HTZ-om i njezinim predstavništvima. Imaju i odličnu suradnju sa Županijskom turističkom zajednicom i susjednim turističkim zajednicama.
Brojnim edukacijama za privatne iznajmljivače i tečajevima jezika nastoje pridonijeti povećanju usluge u turizmu, svjesni činjenice naglog rasta smještaja u domaćinstvu koji prevladava u ukupnoj strukturi smještaja.
Na žalost, glavni problem splitskog turizma je i dalje sezonalnost, jer već krajem rujna brojni apartmani ostanu prazni. A da bi se tome doskočilo, u TZ-u su se posebno orijentirali na promociju destinacije u vremenu pred sezonu i posezone. Prvi korak bio je uključenje u projekt Hrvatska 365, koji promovira destinacije koje tijekom cijele godine nude bogate sadržaje. Stoga se organiziraju studijska putovanja stranih novinara i agenata baš u tom razdoblju “mrtve sezone”, a TZ posebno materijalno potiče manifestacije koje se odvijaju upravo u tom, srećom, sve kraćem, dijelu godine.
– Sudeći po dosadašnjim trendovima očekuje nas jednako uspješna posezona. Važno je nastaviti s kontinuiranim radom i razvijati nove projekte, a rezultat, nadamo se, ni ovaj put neće izostati – poentira Alijana Vukšić, koja je ovom prigodom posebno zahvalila svim gradskim službama koje su pridonijele razvoju Splita u pravu svjetsku destinaciju. Od sigurnosti, za koju možemo zahvaliti policajcima, do uređenosti okoliša i čistoće ulica.
Dani Dioklecijana
Krajem prošle godine splitska Turistička zajednica objavila je javni poziv na kojemu su svi imali priliku uključiti se u kreiranje ponude u gradu. Tako su se profilirala neka inovativna događanja u kojima će u narednim danima i mjesecima uživati Splićani i njihovi gosti. Sve do početka listopada očekuje ih bogat program na centralnoj pozornici na Rivi, a kulminacija bi trebala biti na 11. Danima Dioklecijana, manifestaciji koja evocira uspomene na carsko doba Splita i nudi jedinstven doživljaj svim posjetiteljima.