Kao i svih proteklih 12 godina u kojima Slobodna Dalmacija promovira male i obiteljske hotele kao bisere u našoj turističkoj smještajnoj ponudi, specifične i drugačije od svega ostalog što nudimo gostima, akcija “Adrian – izbor najboljeg malog i obiteljskog hotela” radi se u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom koja jednako prepoznaje i podržava taj vid naše smještajne ponude.
Jer, mali i obiteljski hoteli u mnogočemu su pioniri one hrvatske turističke prepoznatljivosti kojom nas se razlikuje od uniformirane ponude za masovni turizam i logična nadogradnja na obiteljski smještaj koji ima stoljetnu tradiciju u Dalmaciji. Stoga smo o promidžbi, sadašnjosti i budućnosti, ali i važnosti te vrste smještaja u Hrvatskoj, razgovarali s Kristjanom Staničićem, direktorom Glavnog ureda HTZ-a.
Koliko su mali i obiteljski hoteli važni za turizam Hrvatske?
– Riječ je o smještaju koji značajno pridonosi bogatstvu i raznolikosti ukupne smještajne ponude Hrvatske i segmentu za koji se može reći kako nudi najbolje od hotela s jedne stane te najbolje od obiteljskog smještaja s druge strane. U pravilu ih karakterizira specifičan pristup uređenju objekata, čime se razlikuju od nerijetko impersonalno opremljenih velikih hotela, pružajući gostima osobno i jedinstveno iskustvo boravka u intimnijem i “toplijem” ambijentu. Uz direktan kontakt s domaćinima, to je ono u perspektivi aktualnih tržišnih trendova što je vrlo traženo i cijenjeno od turista koji žele upoznati kulturu destinacije, mentalitet lokalnih ljudi i autentičnost podneblja u kojem borave.
Mali i obiteljski hoteli su vrlo važan dio Strategije razvoja turizma Hrvatske, pa je planirano njihovo značajno povećanje. Koliko ih sada ima i kolikim kapacitetima raspolažu?
– Strukturu smještajne ponude Hrvatske pratimo kroz dobro nam poznat sustav eVisitor, a u njemu je pod kategorijom hoteli registriran ukupno 1151 objekt s više od 170 tisuća osnovnih kreveta. Od tog broja registrirano je 738 hotela s manje od 50 kreveta. Iako su ti hoteli registrirani kao trgovačka društva, teško je reći je li riječ o hotelima u obiteljskom vlasništvu, odnosno hotelima kojima upravljaju obitelji, a što bi ih, u pravom smislu riječi, svrstavalo u male obiteljske hotele. Neovisno o tome, riječ je o objektima koji raspolažu s oko 29 tisuća osnovnih kreveta. Dodajmo kako Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela pak broji 146 hotela i 66 visokokvalitetnih pansiona i agrodomaćinstva s područja cijele Hrvatske u svom redovnom i pridruženom članstvu.
Oni pretežno rade cijelu godinu za razliku od velikih hotela koji zimi zatvaraju, kako im pomoći u poslovanju?
– S aspekta Hrvatske turističke zajednice, pomoć i poticanje na uspješno cjelogodišnje poslovanje provodi se putem kvalitetne promocije ovog segmenta smještaja na ključnim emitivnim tržištima te kroz dodjelu nepovratnih financijskih sredstava putem programa potpora koje za cilj imaju unaprjeđenje turističke ponude i sadržaja. Svakako valja izdvojiti i potpore Ministarstva turizma koje također potiču subjekte na strateška ulaganja s ciljem zadržavanja i unaprjeđenja atraktivne i konkurentne tržišne pozicije što je osnovni preduvjet cjelogodišnjeg poslovanja.
Kako HTZ promovira taj smještaj koji je sve traženiji?
– Vezano za promotivne aktivnosti, HTZ je u suradnji s Nacionalnom udrugom obiteljskih i malih hotela izradio katalog koji se distribuira u 120.000 primjeraka na jedanaest svjetskih jezika, a redovito financijski pomažemo i nastupe na sajmovima i radionicama diljem svijeta. Provodi se i čitav niz marketinških i PR aktivnosti koje za cilj imaju dodatno jačanje brenda ovog oblika smještaja na turističkom tržištu, kao i komunikacijskih aktivnosti usmjerenih prema jačanju turističkog prometa tijekom predsezone i posezone, kada je malim i obiteljskim hotelima marketinška potpora najpotrebnija.
Mnogi mali hoteli su dio svjetskih lanaca sličnih objekata zbog visokih standarda. Je li to pravi put za privlačenje gostiju više platežne moći?
– Poslovanje pod međunarodno prepoznatim i kvalitetnim brendovima, pripadnost marketinškim alijansama ili korištenje međunarodno priznatih oznaka pridonosi većoj vidljivosti na tržištu, posebice kada govorimo o gostima veće platežne moći koji traže provjerenu kvalitetu i garantiranu razinu usluge. Međutim, postoji i čitav niz drugih aktivnosti i promotivnih alata koji mogu doprinijeti u privlačenju gostiju veće platežne moći, poput isticanja atrakcija, sadržaja i zanimljivosti destinacije u kojoj se objekt nalazi, kreiranja zanimljive dodatne ponude i sadržaja koje objekt osigurava za svoje goste, kreiranje programa lojalnosti i slično.
Mali hoteli su najčešće primjeri kvalitetnih uklapanja u okoliš, “zelenog” poslovanja i vrhunske obnove baštine, mogu li na tome uz pomoć HTZ-a graditi svoju promociju?
– Mali obiteljski hoteli svoje promotivne strategije mogu kreirati i prilagođavati različitim tržišnim nišama koje iskazuju interes za ovim segmentom ponude. Njihova osnovna prednost je što relativno lako mogu proizvodno tematizirati turističku ponudute što pružaju usluge i ugođaje tijekom cijele godine koje veliki hoteli ne mogu. Kada se tome pridoda održivo poslovanje i ulaganja u inovativnoekološke projekte, dolazimo do ključnih segmenata koji mogu biti nositelji kvalitetne promocije i pozicioniranja ovog oblika smještaja na međunarodnim tržištima.
U malim obiteljskim hotelima najčešće su gosti kojima nije dovoljno sunce i more, traže doživljaj. No, često destinacijski sadržaji ne prate razinu kvalitete hotela?
– Vrijeme u kojem su gosti bili zadovoljni odlaskom na plažu radi kupanja i sunčanja je davna prošlost. Današnji trendovi nalažu da se gostu mora pružiti adekvatna vrijednost za novac i niz dodatnih sadržaja, pa tako smještajna ponuda, ali i ponuda na razini destinacije moraju biti smisleno kreirane, usklađene i tržišno atraktivne da bi privukle i zadržale goste.
‘Small&Friendly’
– Mali i obiteljski hoteli su smještaj koji hrvatskom turizmu daje dodanu vrijednost i komparativnu prednost na tržištu, a gostima nudi sada već
prepoznatljivu kvalitetu, odlično se nadovezujući na strateške ciljeve hrvatskog turizma u domeni produljenja sezone, odnosno cjelogodišnjeg turizma. Valja
naglasiti kako je segment malih i obiteljskih hotela prepoznat i zakonskim okvirom, pa tako Pravilnik o razvrstavanju, kategorizaciji i posebnim standardima
ugostiteljskih objekata iz skupine hoteli Ministarstva turizma omogućuje utvrđivanje posebnog standarda za hotele s oznakom „small&friendly“.