DOC. DR. DAMIR JUGO, DEKAN EDWARD BERNAYS VISOKE ŠKOLE

Ključne tri riječi za studij turizma su: praksa, kreativnost i doživljaj

O novim profilima djelatnika u turizmu i kako ih stvoriti razgovarali smo s doc. dr. sc. Damirom Jugom, dekanom Edward Bernays Visoke škole.

Priča ove visokoobrazovne institucije počela je 2013. godine s prvim studijem koji je izvodio cjelovito specijalizirano obrazovanje na području komunikacijskog menadžmenta i odnosa s javnošću, da b i se poslije proširila i na turizam, točnije preddiplomski studij „Menadžment i marketing turističke destinacije“ i diplomski studij „Upravljanje doživljajem u turizmu“.

Strategija razvoja turizma 2020. Ministarstva turizma predviđa rast radnih mjesta za čak 20.000. Je li naš obrazovni sustav danas prilagođen potrebama radne snage u turizmu?
– Odgovor na vaše pitanje nalazi se u samoj strategiji, budući da je ona prepoznala ovaj problem. Naime, njezini autori su javno prepoznali i naveli kako „u Hrvatskoj postoji nedovoljan broj privatnih veleučilišta i visokih učilišta za hotelijerstvo, ugostiteljstvo i turistički sustav čiji bi programi bili visoko specijalizirani i sa značajnim udjelom praktičnog rada namijenjenog obrazovanju srednjeg menadžmenta u turizmu“. To samo potvrđuje kako su novi i prilagođeni studiji iz turističkog sektora potrebni, što smo i mi prepoznali i prije samog donošenja strategije. Dugo smo analizirali kakvi studiji trenutačno postoje u Hrvatskoj i što je zapravo potrebno i onda po uzoru na vodeće institucije u svijetu kreirali studije Menadžment i marketing turističke destinacije i Upravljanje doživljajem u turizmu.
O budućnosti i mogućnostima razvoja karijera za studente koji diplomiraju na tim studijima dovoljno g ovore brojevi. Lanjski prihod od turizma iznosio je oko 9,5 milijardi eura, a projekcije za ovu godinu govore o porastu, što potvrđuje značenje te grane, ali i o prilikama koje pruža mladim ljudima za razvoj karijere. Na svima nama koji obrazujemo buduće generacije turističkih stručnjaka je samo da pratimo trendove i da studije svakodnevno prilagođavamo onome što tržištu treba.

Veliki interes

Je li Hrvatska u protekla više od dva desetljeća napravila iskorak kada je u pitanju izobrazba te vrste radne snage?
– Sustav formalnog obrazovanja kakav Hrvatska trenutačno ima definitivno nije prilagođen potrebama turističke industrije, niti po pitanju kvalitete kadrova, a niti po pitanju njihove kvantitete. Kad je visoko obrazovanje u pitanju, uvijek se javlja isti problem, koliko je diplomantima nakon završetka studija potrebno da mogu samostalno početi raditi i preuzeti ključne upravljačke uloge u samoj industriji. Kadra kronično manjka, a poslodavci nemaju vremena godinama ulagati u ljude koji su se prije toga pet godina na studiju educirali. Zato je imperativ svakog studija od doslovno prve godine studente dovoditi u situacije iz prakse, situacije s kojima će se oni susretati svaki dan kad počnu raditi. Kad je u pitanju sam sadržaj programa, kroz analize koje smo sa svojim timom stručnjaka i predavača radili prije pokretanja studija pokazalo se kako tržštu osobito nedostaju stručnjaci kvalificirani u području upravljanja turističkom destinacijom, projektnog menadžmenta u turističkoj destinaciji, destinacijskom financiranju i upravljanju. Stoga me nije začudio veliki interes za naše studije koji pružaju upravo ta znanja, sve traženija u kontekstu globalnog razvoja turističkih destinacija u Hrvatskoj i šire.

Bernays se tijekom dosadašnjeg rada pozicionirao kao studij komunikacijskog menadžmenta. Jesu li vas upravo promjene u turizmu potaknule na zaokret i iskorak u novo područje?
– Da, u naše prve četiri akademske godine izbrusili smo gotovo do posljednjeg detalja naše studije iz područja komunikacija i mogu reći da smo potvrdili svoju poziciju lidera u okviru visokog obrazovanja u području komunikacija. Model koji smo razvili na tom studiju, a koji podrazumijeva izuzetno blisku vezu s tržištem, praksu od prve godine studija, kombinaciju predavača iz akademske zajednice i vrhunskih stručnjaka iz branše, više od 90 partnera gdje studenti u našoj organizaciji odlaze na praksu i većina ih već tijekom prakse primi ponude za angažmane i zapošljavanje, pokazao se izuzetno uspješnim i mi smo ga preslikali i na svoje studije turizma. Dapače, koliko mogu primijetiti, taj model su od nas počela preuzimati i druga visoka učilišta u Hrvatskoj. Svoje studije turizma razvili smo kombinacijom najsuvremenijeg sadržaja do kojeg smo došli temeljitom analizom svjetskih trendova, a koji smo uklopili u prethodno iskušan izvrstan model. Odluka da napravimo iskorak u područje turizma bila je laka
– Hrvatska je turistička zemlja i turizam je definitivno hrvatska budućnost. Konačno, institucionalna potvrda ispravnosti ovog pristupa je i tvrdnja iz strategije koju smo prije spomenuli, a koja kaže da studija na ovom području nedostaje.

Studij koji spaja teoriju i praksu

Hoće li vaši studiji stvoriti novog stručnjaka koji je hrvatskom turizmu potreban?
– Studiji Menadžment i marketing turističke destinacije i Upravljanje doživljajem u turizmu koncipirani su po principu binarnog obrazovanja spajaju teoriju i praksu, pripremaju studente za rad, uče ih stvarima koje se događaju u realnom vremenu i uz to stavljaju snažan naglasak na strane jezike. Ključne tri riječi su praksa, kreativnost i
doživljaj. Ovakvi programi se u većini europskih zemalja organiziraju upravo kao stručni studiji i primarno su usmjereni stjecanju konkretnih i primijenjenih znanja iz poslovanja i poslovnog upravljanja u turizmu i šire – u području upravljanja slobodnim vremenom i zabavom.
Model smo već spomenuli, preuzeli smo izuzetno pozitivna iskustva s naših studija komunikacija. Svakodnevno gradimo našu partnersku mrežu s tvrtkama i institucijama iz sektora turizma i ne samo da studentima otvaramo mogućnost da stječu praktično iskustvo o industriji u kojoj žele raditi, već im praksu praktički uvjetujemo jer bez toga nema stručnjaka budućnosti. Turistički studiji u Hrvatskoj dosad su uglavnom vezivani uz studije ekonomije s malo doticaja sa stvarnim gospodarstvom i njegovim potrebama. Posljedica toga bila je da na tržište dolaze studenti bez dovoljno iskustva u praksi i s klasičnim znanjem iz ekonomije koje im nije presudno za poslove koje će raditi. Upravo zato naši studiji jesu u polju ekonomije, ali su vezani uz koncept takozvanih novih ekonomija, koji slijede suvremene trendove i usmjereni su na detaljno praćenje potreba potrošača i njihova ispunjavanja u smislu razvoja novih sadržaja i proizvoda. Ukratko, mi ih učimo kreativnosti, brendiranju, komunikaciji, novom konceptu menadžmenta i ekonomiji doživljaja.

U nekoliko ste navrata spomenuli suradnju s poslovnom zajednicom. Tko su partneri s kojima surađujete i koji s vama stvaraju novekadrove?
– Ne znam postoji li u Hrvatskoj i susjednim državama visoko učilište koje je kao mi, u nepunih pet godina, stvorilo mrežu i sustav od više od 90 partnerskih organizacija. Što je najvažnije, to nisu partneri koji formalno egzistiraju na papiru, to su tvrtke, agencije, medijske kuće, koje su već zaposlile velik broj Bernaysovih studenata, a još veći broj educirale i dale im priliku da steknu praktično iskustvo koje je ključan problem visokog obrazovanja u Hrvatskoj u cjelini. Prema načelu koje smo uspostavili još sa studijima komunikacija, svi naši studenti na studijima turizma imaju obvezu prakse. Toj se obvezi izrazito ozbiljno pristupa, a ovisno o afinitetima studenti turizma na Bernaysu mogu birati organizaciju biraju među vodećim hotelijerskim poduzećima, destinacijskim menadžment agencijama, uspješnim turističkim zajednicama i drugim tvrtkama s područja turizma. Od toga nemaju koristi samo studenti, nego i tvrtke, koje tako imaju priliku prve probrati kadrove koji obećavaju.

Sjajni rezultati u zapošljavanju

Kakva je zapošljivost studenata Bernaysa?
– Zapošljivost studenata je po meni ključan element svakog v sokog učilišta. I u ovom segmentu bilježimo sjajne rezultate, budući da nam brojke pokazuju kako je naš svaki četvrti student pronašao trajni angažman već za vrijeme studija i to na obveznoj praksi koju je pohađao. Recept je jednostavan: ako je netko motiviran, talentiran i na predavanjima je skupio dovoljno znanja, poslodavac neće propustiti priliku da takvu osobu dovede u svoj sustav. Drugi važan čimbenik je činjenica da su među stalnim i gostujućim predavačima na Bernaysu neki od najuglednijih i najutjecajnijih ljudi iz komunikacijske i turističke industrije. Na neki način, studenti svoj networking s profesionalcima započinju već tijekom studija, upoznaju svoje buduće poslodavce i s njima su u svakodnevnom kontaktu. Studenti ne mogu pobjeći poslodavcima, a ni poslodavci ne mogu pobjeći studentima.

Koliko je turizam kao stalno zanimanje danas privlačan mladim ljudima?
– Zbog pomalo negativne atmosfere koja se stvorila u našem društvu posljednjih godina stvorila se klima kako nema posla za mlade i kako ga je teško pronaći. Turizam je cijelo to vrijeme bio apsolutna iznimka, kadrova je kronično nedostajalo, a mladi ljudi su počeli rano promišljati o svojim budućim karijerama. Stoga je velik interes za studij turizma na neki način logičan, mladi su sve ambiciozniji, a na prvome mjestu im je prilika za osobni razvoj tijekom karijere. Nitko više ne želi studirati na studiju čiji diplomanti nemaju gdje raditi. Zato je turizam, koji je definitivno branša sadašnjosti, ali i budućnosti kad je Hrvatska u pitanju, njihov logičan izbor. Generacije koje žive za doživljaj, a ne za kupljeni materijalni proizvod, žele se uključiti upravo u industriju koja se bavi pružanjem nezaboravnih iskustava. A Bernays sa svojim studijima turizma sigurno može biti dio rješenja problema hrvatskog turizma u cjelini, a to je nedostatak
kvalitetnog kadra. Mi smo na to spremni, kao i naši sadašnji i budući studenti.